ByTanten

...hemma på min gata i byn, där bor det en tant...

Hepp! Dagens boktips.

Publicerad 2014-01-06 12:35:07 i Vardag,

De böcker jag passionerat och troget läser är fantasylitteratur. Den sommaren min mamma gav mig första boken i Sagan om Belgarion öppnade upp en helt ny värld för mig. Vackert beskrivna världar och mytomgärdade figurer väckte en läslust i mig som jag nog aldrig kommer stilla. Jag älskar att läsa och läser helst böckerna på originalspråket (oftast engelska) och väljer gärna böcker efter tjocklek på biblioteket, eftersom jag tenderar att läsa vädigt fort. Det blir lätt lite snopet annars när boken bara räcker ett par dagar.
 
Nu var det ju boktips det gällde dock. Det tänker jag ta ordagrant. Ni kommer inte få ett tips på en titel eller en författare, utan ett tips om en bok. Den där bra. Den ni tar med er i sängen, på tåget och in på toaletten för att ni inte kan släppa den. Den boken.
 
Så, här kommer det:
 
Biblioteket!
 
Gå dit. Fråga personalen. Låna för många böcker. Bläddra. Fråga igen. Läs. Lämna tillbaka och låna om.
När du hittat din bok, köp den. När läslusten sen dalar, läs om den och bli sugen på att läsa mer.
 
Men först - gå till bibblan!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela